naar verhaaloverzicht
9 juli 2019

Chantal Lenting, international master Artist Educator

Onze samenleving is onwijs divers; verschillende achtergronden, geloven, waarden, gedachtes, enz. Onze verschillen maken ieder van ons uniek, maar helaas worden die niet vertegenwoordigd in musea. Bij het benadrukken van diversiteit wordt de focus alleen gelegd op onze verschillen, maar zou een kunstmuseum zich ook niet moeten richten op het creëren en stimuleren van culturele inclusiviteit binnen het museum zelf?

Chantal Lenting: "Voor mijn afstudeerproject aan International Masters Artist Educator (iMAE) werkte ik samen met het Van Abbemuseum en studenten van de Internationale School Eindhoven (ISE). Het doel van dit project was om meer representatie van en voor de jongeren te creëren in het museum en hierdoor ook inclusiviteit te stimuleren. Als Artist Educator positioneer ik mijzelf als bemiddelaar tussen het museum en de studenten door middel van mijn eigen makerschap. Voor mij is het belangrijkste om de stem van de jongeren gehoord te laten worden door het museum. Alles in dit project is ontstaan vanuit de interesses en behoeftes van de studenten.

De studenten creëerden een (digitale) workshop waarbij ze de ander, de bezoeker, meenamen door het museum. Het doel hiervan was om het museum opnieuw te kunnen bekijken vanuit het perspectief van de jongeren. Dit werd gedaan door het maken van memes. Hierdoor wordt het kunstwerk uit de originele context gehaald en in een nieuwe geplaatst. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wij van iedereen kunnen leren. Leren van de mensen om ons heen, jonge mensen, oudere mensen maar vooral tieners. De workshop geeft hier alle ruimte voor. De workshop wordt gegeven in het museum door de jongeren zelf maar is ook te volgen online op het Instagram account van het museum tijdens de zomervakantie.

Door te focussen op het proces in plaats van constant blijven focussen op het doel van het project hebben we samen met de studenten en het museum stappen gemaakt in de creatie van inclusiviteit binnen het museum voor jongeren. Soms lijkt het doel van inclusie onhaalbaar, omdat het te maken heeft met zoveel verschillende elementen, maar door de focus te leggen op wat nu wel haalbaar is, zorgen wij voor bevordering in het proces. Als Artist Educator ben ik bemiddelaar tussen de verschillende partijen en maak ik gebruik van verschillende elementen zoals; sociale media / de leefwereld van jongeren en museumeducatie. Door mijn brede interesses in te zetten wil ik bijdragen aan het creëren van een wereld voor iedereen. Een wereld waarin jij, ik en de ander gerepresenteerd zal worden; een inclusieve wereld."

Het afstudeerwerk van iMAE (International Master Artist Educator) is te zien tijdens ‘The Unexpectation’ op 9 juli van 16.00 tot 22.00 uur.  

21 september 2019 is er een workshop “Into the Meme-seum” in het Van Abbemuseum met de studenten van ISE.